tag:blogger.com,1999:blog-9784911863816801102024-03-12T19:37:51.333-07:00PRAWO KONKURENCJIPrawnikhttp://www.blogger.com/profile/14763981044275779147noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-978491186381680110.post-44403036189353140032009-07-02T03:40:00.001-07:002009-07-02T03:40:31.673-07:00Utrudnianie dostępu do rynku<span xmlns=''><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'><strong>Czynem nieuczciwej konkurencji </strong>jest utrudnianie innym przedsiębiorcom dostępu do rynku, w szczególności przez:<span style='text-decoration:underline'><br /> </span></span></p><ol><li><div style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>Dumping = sprzedaż poniżej kosztów w celu eliminacji innych przedsiębiorców;<br /></span></div></li><li><div style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>bojkot = nakłanianie O3 do odmowy sprzedaży albo niedokonywania zakupu od innych przedsiębiorców;<br /></span></div></li><li><div style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>dyskryminacja = nieuzasadnione, zróżnicowane traktowanie niektórych klientów;<br /></span></div></li><li><div style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>półkowe = pobieranie innych niż marża handlowa opłat za przyjęcie towaru do sprzedaży;<br /></span></div></li><li><div style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>działanie mające na celu wymuszenie na klientach wyboru określonego przedsiębiorcy, np. przez:<br /></span></div></li></ol><ul><li><div style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>ograniczeniu lub wyłączeniu możliwości dokonywania zakupu u innego przedsiębiorcy;<br /></span></div></li><li><div style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>narzucenie konieczności dokonania zakupu u danego przedsiębiorcy;<br /></span></div></li><li><div style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>oferowaniu znaków legitymacyjnych podlegających wymianie na towary oferowane przez przedsiębiorcę pozostającego w związku gospodarczym.<br /></span></div></li></ul><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>Czynem nieuczciwej konkurencji jest także utrudnianie <span style='text-decoration:underline'>małym przedsiębiorcom</span> dostępu do rynku przez sprzedaż w WOH (tj. pow. 400 m<sup>2</sup>) bez marży, z wyjątkiem:<br /></span></p><ol><li><div style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>wyprzedaży posezonowej, dokonywanej 2 razy w roku na koniec sezonu letniego i zimowego, trwającej każdorazowo nie dłużej niż 1 m-c;<br /></span></div></li><li><div style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>wyprzedaży ze względu na upływający termin przydatności towarów do spożycia lub upływającą datę minimalnej trwałości;<br /></span></div></li><li><div style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>likwidacji obiektu handlowego, o ile sprzedaż taka trwa max. 3 m-ce od dnia podania do publicznej wiadomości informacji o likwidacji tego obiektu, a w przypadku likwidacji <span style='text-decoration:underline'>wszystkich obiektów</span> przedsiębiorcy w zw. z zaprzestaniem działalności handlowej – max. 1 rok.<br /></span></div></li></ol><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'><span style='text-decoration:underline'>Utrudnianiem dostępu do rynku jest również</span> emitowanie oraz realizacja znaków legitymacyjnych podlegających wymianie na towary oferowane:<br /></span></p><ul><li><div style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>poniżej wartości nominalnej towaru;<br /></span></div></li><li><div style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>po cenie przewyższającej wartość nominalną znaku.<br /></span></div></li></ul><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'><span style='text-decoration:underline'>Odp. =</span> Przedsiębiorca, którego interes został zagrożony lub narażony, może żądać:<br /></span></p><ol><li><div style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>zaniechania niedozwolonych działań;<br /></span></div></li><li><div style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>usunięcia skutków niedozwolonych działań;<br /></span></div></li><li><div style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>złożenia jednokrotnego lub wielokrotnego oświadczenia odpowiedniej treści i w odpowiedniej formie;<br /></span></div></li><li><div style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>naprawienia szkody na zas. ogólnych;<br /></span></div></li><li><div style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>wydania bezpodstawnie uzyskanych korzyści, na zas. ogólnych;<br /></span></div></li><li><div style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>zasądzenia odpowiedniej sumy pieniężnej na określony cel społeczny zw. z wspieraniem kultury polskiej lub ochroną dziedzictwa narodowego - <span style='text-decoration:underline'>jeżeli czyn nieuczciwej konkurencji był zawiniony</span>.<br /></span></div></li></ol><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>Utrudnianie dostępu do rynku jest jednym z typowych przypadków praktyk ograniczających konkurencję, co powoduje wzajemne relacje pomiędzy ustawą o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji a ustawą o ochronie konkurencji i konsumentów. <br /></span></p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>Pojęcie czynu nieuczciwej konkurencji (definicja, najczęściej spotykane czyny nieuczciwej konkur.)</span><br /> </p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'><span style='text-decoration:underline'>Czynem nieuczciwej konkurencji</span> jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta (art. 3 ust.1).</span><br /> </p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>USTAWA z dnia 16 kwietnia 1993 r.o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.</span><br /> </p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt; text-decoration:underline'>Czyny nieuczciwej konkurencji:</span><br /> </p><ul><li><div style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>wprowadzające w błąd oznaczenie przedsiębiorstwa, </span><br /> </div></li><li><div style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>fałszywe lub oszukańcze oznaczenie pochodzenia geograficznego towarów albo usług, </span><br /> </div></li><li><div style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>wprowadzające w błąd oznaczenie towarów lub usług, </span><br /> </div></li><li><div style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa, </span><br /> </div></li><li><div style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>nakłanianie do rozwiązania lub niewykonania umowy, </span><br /> </div></li><li><div style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>naśladownictwo produktów,</span><br /> </div></li><li><div style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>pomawianie lub nieuczciwe zachwalanie, </span><br /> </div></li><li><div style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>utrudnianie dostępu do rynku, </span><br /> </div></li><li><div style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>przekupstwo osoby pełniącej funkcję publiczną, </span><br /> </div></li><li><div style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>nieuczciwa lub zakazana reklama, </span><br /> </div></li><li><div style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>organizowanie systemu sprzedaży lawinowej </span><br /> </div></li><li><div style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>prowadzenie lub organizowanie działalności w systemie konsorcyjnym.</span><br /> </div></li></ul><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>Aby doszło do popełnienia czynu nieuczciwej konkurencji, niezbędne jest <span style='text-decoration:underline'>kumulatywne spełnienie następujących przesłanek</span>: po pierwsze, działanie poddane ocenie musi zostać podjęte w toku działalności gospodarczej; po drugie, czyn ten musi być sprzeczny z prawem lub dobrymi obyczajami i po trzecie, działanie to musi zagrażać lub naruszać interes innego przedsiębiorcy lub klienta.</span><br /> </p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>Czyny nieuczciwej konkurencji stanowią <span style='text-decoration:underline'>czyny niedozwolone (delikty)</span> w rozumieniu przepisów kodeksu cywilnego. W zakresie unormowanym w ustawie, jej przepisy stanowią <em>lex specialis</em> w stosunku do art. 415 i n. kc. Jeżeli brak zatem podstaw do zastosowania przepisów ustawy (np. gdy czyn sprawcy godzący w interesy przedsiębiorcy nastąpi poza obrotem gospodarczym bądź też gdy chodzi o roszczenia konsumentów), wówczas podstawę wystąpienia z roszczeniem będą stanowiły przepisy kodeksu cywilnego (ewent. innych ustaw).</span><br /> </p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>Krótko o przesłankach:<br /></span></p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'><strong>kto</strong> może popełnić czyn nieuczciwej konkurencji:</span><br /> </p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>co do zasady - <strong>przedsiębiorca</strong> (przesądza o tym wykładnia gramatyczna art. 3, skoro chodzi o wkroczenie w sferę interesów "innego przedsiębiorcy" to czynu może dopuścić się tylko podmiot będący przedsiębiorcą), jednakże w wyjątkowych przypadkach przewidzianych w ustawie może to być również inny podmiot (np. pracownik, <em>vide </em>art. 11,12 i 14 ustawy)</span><br /> </p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>Przedsiębiorcą w rozumieniu ustawy jest każda osoba (fizyczna, prawna, jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej), która prowadząc, chociażby ubocznie, działalność zarobkową lub zawodową, uczestniczy w działalności gospodarczej.</span><br /> </p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'><strong>sprzeczność z prawem</strong> – nie każde naruszenie określonej normy prawnej będzie równocześnie stanowić czyn nieuczciwej konkurencji, a tylko takie, które podjęte zostało w ramach działalności gospodarczej i którego skutkiem będzie naruszenie lub zagrożenie interesu innego przedsiębiorcy lub klienta (i to interesu o charakterze gospodarczym). </span><br /> </p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>Przykład: przekroczenie pewnych norm porządkowych, jak np. obowiązek zgłoszenia do ewidencji działalności gospodarczej nie będzie naruszało klauzuli generalnej, jednakże niepłacenie ceł czy podatków, umożliwiające przedsiębiorcy ustalenie niższej ceny – pozwoli już oprzeć zarzut na art. 3 ustawy.</span><br /> </p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>W konkretnej sytuacji powinno się zatem poszukiwać związku pomiędzy naruszeniem normy prawnej, a stosunkami rynkowymi powstałymi w wyniku podjęcia określonych działań, z punktu widzenia reguł, jakie powinny towarzyszyć uczciwej walce konkurencyjnej.</span><br /> </p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'><strong>dobre obyczaje</strong> – normy moralne i zwyczajowe stosowane w działalności gospodarczej (def. za prof. M. Kępińskim), pojęcie nieostre, o charakterze ocennym. Dotyczy w zasadzie kwestii wartości, jakimi ma się kierować sędzia oceniając określone działania przedsiębiorcy z punktu widzenia reguł uczciwej konkurencji. Warto podkreślić, że nie chodzi tu o przestrzeganie dobrych obyczajów w ogóle, lecz o zachowanie przedsiębiorców w działalności gospodarczej, zorientowane na rzetelne i niezafałszowane współzawodnictwo jakością, ceną i innymi pożądanymi przez klientów cechami oferowanych towarów i usług. </span><br /> </p><p><span style='color:#676767; font-family:Arial; font-size:10pt'>Linki sponsorowane</span><br /> </p><div><table border='0' style='border-collapse:collapse; background: white'><colgroup><col style='width:204px'/></colgroup><tbody valign='top'><tr><td style='padding-top: 1px; padding-left: 4px; padding-bottom: 1px; padding-right: 4px; border-top: solid 1.0pt; border-left: solid 1.0pt; border-bottom: solid 1.0pt; border-right: solid 1.0pt' vAlign='middle'><p style='text-align: center'><a href='http://www.adwokat.poznan.pl/'><span style='color:red; text-decoration:underline'><strong><span style='font-family:Arial; font-size:10pt'>KANCELARIA PRAWNA</span><br/></strong></span></a><span style='font-family:Arial; font-size:10pt'><strong>ul. Grunwaldzka 38A/6, Poznań</strong></span><br /> </p><p style='text-align: center'><span style='font-family:Arial; font-size:10pt'><strong>tel. (061) 86-888-48</strong></span><br /> </p><p style='text-align: center'><a href='mailto:info@matysiak-kancelaria.pl'><span style='color:red; font-family:Arial; font-size:10pt; text-decoration:underline'><strong>info@matysiak-kancelaria.pl</strong></span></a><br /> </p><p style='text-align: center'><a href='http://www.matysiak-kancelaria.pl'><span style='color:red; font-family:Arial; font-size:10pt; text-decoration:underline'><strong>www.matysiak-kancelaria.pl</strong></span></a></p></td></tr></tbody></table></div></span>Prawnikhttp://www.blogger.com/profile/14763981044275779147noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-978491186381680110.post-3602829695140202642009-07-02T03:38:00.001-07:002009-07-03T06:09:48.530-07:00Tajemnica przedsiębiorstwa<span xmlns=''><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'><strong>Rodzaj informacji, stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa i skutki ich ujawnienia.<br /></strong></span></p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>(art. 11 ust. o ochronie konkurencji) <br /></span></p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'><span style='text-decoration:underline'>Tajemnica przedsiębiorstwa</span> = nieujawnione do wiadomości publicznej informacje:<br /></span></p><ul><li><div style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>techniczne, <br /></span></div></li><li><div style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>technologiczne, <br /></span></div></li><li><div style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>organizacyjne przedsiębiorstwa lub <br /></span></div></li><li><div style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>inne posiadające wartość gospodarczą, <br /></span></div></li></ul><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>co do których przedsiębiorca podjął niezbędne działania w celu zachowania ich poufności.<br /></span></p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>Ujawnienie tajemnicy przedsiębiorstwa = czyn nieuczciwej konkurencji<br /></span></p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt; text-decoration:underline'>Czynem nieuczciwej konkurencji jest:<br /></span></p><ul><li><div style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>przekazanie, <br /></span></div></li><li><div style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>ujawnienie, <br /></span></div></li><li><div style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>wykorzystanie <br /></span></div></li><li><div style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>nabycie od osoby nieuprawnionej<br /></span></div></li></ul><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>cudzych informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa, jeżeli zagraża lub narusza interes przedsiębiorcy.<br /></span></p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>Dot. także b. pracownika przez 3 lata od ustania stos. pracy.<br /></span></p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'><span style='text-decoration:underline'>Nie popełnia</span> czynu nieuczciwej konkurencji = kto od nieuprawnionego nabył, w dobrej wierze, na podstawie odpłatnej czynności prawnej, informacje stanowiące tajemnicę przedsiębiorstwa. Sąd może zobowiązać nabywcę do zapłaty stosownego wynagrodzenia za korzystanie z nich, nie dłużej jednak niż do ustania stanu tajemnicy.<br /></span></p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt; text-decoration:underline'>Odp. cywilnoprawna:<br /></span></p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>Przedsiębiorca, którego interes został zagrożony lub narażony, może żądać:<br /></span></p><ol><li><div style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>zaniechania niedozwolonych działań;<br /></span></div></li><li><div style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>usunięcia skutków niedozwolonych działań;<br /></span></div></li><li><div style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>złożenia jednokrotnego lub wielokrotnego oświadczenia odpowiedniej treści i w odpowiedniej formie;<br /></span></div></li><li><div style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>naprawienia szkody na zas. ogólnych;<br /></span></div></li><li><div style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>wydania bezpodstawnie uzyskanych korzyści, na zas. ogólnych;<br /></span></div></li><li><div style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>zasądzenia odpowiedniej sumy pieniężnej na określony cel społeczny zw. z wspieraniem kultury polskiej lub ochroną dziedzictwa narodowego - <span style='text-decoration:underline'>jeżeli czyn nieuczciwej konkurencji był zawiniony</span>.<br /></span></div></li></ol><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt; text-decoration:underline'>Odp. karna:<br /></span></p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>Art. 23. 1. Kto, wbrew ciążącemu obowiązkowi w stosunku do przedsiębiorcy, ujawnia innej osobie lub wykorzystuje we własnej działalności gospodarczej informację stanowiącą tajemnicę przedsiębiorstwa, jeżeli wyrządza to poważną szkodę przedsiębiorcy,<br /></span></p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.<br /></span></p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>2. Tej samej karze podlega, kto, uzyskawszy bezprawnie informację stanowiącą tajemnicę przedsiębiorstwa, ujawnia ją innej osobie lub wykorzystuje we własnej działalności gospodarczej.<br /></span></p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'><strong>Pojęcie czynu nieuczciwej konkurencji </strong>(definicja, najczęściej spotykane czyny nieuczciwej konkur.)</span><br /> </p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'><span style='text-decoration:underline'><strong>Czynem nieuczciwej konkurencji</strong></span> jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta (art. 3 ust.1).</span><br /> </p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>USTAWA z dnia 16 kwietnia 1993 r.o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.</span><br /> </p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt; text-decoration:underline'><strong>Czyny nieuczciwej konkurencji:</strong></span><br /> </p><ul><li><div style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>wprowadzające w błąd oznaczenie przedsiębiorstwa, </span><br /> </div></li><li><div style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>fałszywe lub oszukańcze oznaczenie pochodzenia geograficznego towarów albo usług, </span><br /> </div></li><li><div style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>wprowadzające w błąd oznaczenie towarów lub usług, </span><br /> </div></li><li><div style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa, </span><br /> </div></li><li><div style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>nakłanianie do rozwiązania lub niewykonania umowy, </span><br /> </div></li><li><div style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>naśladownictwo produktów,</span><br /> </div></li><li><div style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>pomawianie lub nieuczciwe zachwalanie, </span><br /> </div></li><li><div style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>utrudnianie dostępu do rynku, </span><br /> </div></li><li><div style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>przekupstwo osoby pełniącej funkcję publiczną, </span><br /> </div></li><li><div style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>nieuczciwa lub zakazana reklama, </span><br /> </div></li><li><div style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>organizowanie systemu sprzedaży lawinowej </span><br /> </div></li><li><div style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>prowadzenie lub organizowanie działalności w systemie konsorcyjnym.</span><br /> </div></li></ul><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>Aby doszło do popełnienia czynu nieuczciwej konkurencji, niezbędne jest <span style='text-decoration:underline'>kumulatywne spełnienie następujących przesłanek</span>: po pierwsze, działanie poddane ocenie musi zostać podjęte w toku działalności gospodarczej; po drugie, czyn ten musi być sprzeczny z prawem lub dobrymi obyczajami i po trzecie, działanie to musi zagrażać lub naruszać interes innego przedsiębiorcy lub klienta.</span><br /> </p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>Czyny nieuczciwej konkurencji stanowią <span style='text-decoration:underline'>czyny niedozwolone (delikty)</span> w rozumieniu przepisów kodeksu cywilnego. W zakresie unormowanym w ustawie, jej przepisy stanowią <em>lex specialis</em> w stosunku do art. 415 i n. kc. Jeżeli brak zatem podstaw do zastosowania przepisów ustawy (np. gdy czyn sprawcy godzący w interesy przedsiębiorcy nastąpi poza obrotem gospodarczym bądź też gdy chodzi o roszczenia konsumentów), wówczas podstawę wystąpienia z roszczeniem będą stanowiły przepisy kodeksu cywilnego (ewent. innych ustaw).</span><br /> </p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>Krótko o przesłankach:</span><br /> </p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'><strong>kto</strong> może popełnić czyn nieuczciwej konkurencji:</span><br /> </p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>co do zasady - <strong>przedsiębiorca</strong> (przesądza o tym wykładnia gramatyczna art. 3, skoro chodzi o wkroczenie w sferę interesów "innego przedsiębiorcy" to czynu może dopuścić się tylko podmiot będący przedsiębiorcą), jednakże w wyjątkowych przypadkach przewidzianych w ustawie może to być również inny podmiot (np. pracownik, <em>vide </em>art. 11,12 i 14 ustawy)</span><br /> </p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>Przedsiębiorcą w rozumieniu ustawy jest każda osoba (fizyczna, prawna, jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej), która prowadząc, chociażby ubocznie, działalność zarobkową lub zawodową, uczestniczy w działalności gospodarczej.</span><br /> </p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'><strong>sprzeczność z prawem</strong> – nie każde naruszenie określonej normy prawnej będzie równocześnie stanowić czyn nieuczciwej konkurencji, a tylko takie, które podjęte zostało w ramach działalności gospodarczej i którego skutkiem będzie naruszenie lub zagrożenie interesu innego przedsiębiorcy lub klienta (i to interesu o charakterze gospodarczym). </span><br /> </p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>Przykład: przekroczenie pewnych norm porządkowych, jak np. obowiązek zgłoszenia do ewidencji działalności gospodarczej nie będzie naruszało klauzuli generalnej, jednakże niepłacenie ceł czy podatków, umożliwiające przedsiębiorcy ustalenie niższej ceny – pozwoli już oprzeć zarzut na art. 3 ustawy.</span><br /> </p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>W konkretnej sytuacji powinno się zatem poszukiwać związku pomiędzy naruszeniem normy prawnej, a stosunkami rynkowymi powstałymi w wyniku podjęcia określonych działań, z punktu widzenia reguł, jakie powinny towarzyszyć uczciwej walce konkurencyjnej.</span><br /> </p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'><strong>dobre obyczaje</strong> – normy moralne i zwyczajowe stosowane w działalności gospodarczej (def. za prof. M. Kępińskim), pojęcie nieostre, o charakterze ocennym. Dotyczy w zasadzie kwestii wartości, jakimi ma się kierować sędzia oceniając określone działania przedsiębiorcy z punktu widzenia reguł uczciwej konkurencji. Warto podkreślić, że nie chodzi tu o przestrzeganie dobrych obyczajów w ogóle, lecz o zachowanie przedsiębiorców w działalności gospodarczej, zorientowane na rzetelne i niezafałszowane współzawodnictwo jakością, ceną i innymi pożądanymi przez klientów cechami oferowanych towarów i usług. </span><br /> </p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'><strong>Nienazwanym</strong>, aczkolwiek bardzo popularnym czynem nieuczciwej konkurencji jest <strong>wykorzystywanie cudzej renomy</strong> (zwane też pasożytnictwem). Jest to czyn, wskutek którego przedsiębiorca uzyskuje korzystną sytuację na rynku bez mozolnego budowania własnej reputacji i bez ponoszenia nakładów. W ten sposób uzyskuje nieuzasadnioną przewagę nad konkurentami, a jednocześnie powoduje erozję renomy oryginalnej. </span><br /> </p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>Przykłady: (1) wykorzystanie w reklamie whisky fotografii samochodu marki Rolls-Roys – producent whisky korzystał w ten sposób z renomy, jaką cieszy się wskazana marka samochodu, (2) posługiwanie się przez producenta wody mineralnej Perrier sloganem "szampan wśród wód mineralnych" – producent wody czerpał w ten sposób korzyści z reputacji win musujących produkowanych w Szampanii.</span><br /> </p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>Nie jest przy tym w danej sprawie konieczne, by powodowie (głównie producenci renomowanych marek) ponieśli bezpośrednio jakąkolwiek majątkową czy niemajątkową stratę – wystarczający bowiem do kwalifikowania jako czyn nieuczciwej konkurencji byłby sam fakt korzystania z cudzej renomy.</span><br /> </p><p><span style='color:#676767; font-family:Arial; font-size:10pt'>Linki sponsorowane</span><br /> </p><div><table border='0' style='border-collapse:collapse; background: white'><colgroup><col style='width:204px'/></colgroup><tbody valign='top'><tr><td style='padding-top: 1px; padding-left: 4px; padding-bottom: 1px; padding-right: 4px; border-top: solid 1.0pt; border-left: solid 1.0pt; border-bottom: solid 1.0pt; border-right: solid 1.0pt' vAlign='middle'><p style='text-align: center'><a href='http://www.adwokat.poznan.pl/'><span style='color:red; text-decoration:underline'><strong><span style='font-family:Arial; font-size:10pt'>KANCELARIA PRAWNA</span><br/></strong></span></a><span style='font-family:Arial; font-size:10pt'><strong>ul. Grunwaldzka 38A/6, Poznań</strong></span><br /> </p><p style='text-align: center'><span style='font-family:Arial; font-size:10pt'><strong>tel. (061) 86-888-48</strong></span><br /> </p><p style='text-align: center'><a href='mailto:info@matysiak-kancelaria.pl'><span style='color:red; font-family:Arial; font-size:10pt; text-decoration:underline'><strong>info@matysiak-kancelaria.pl</strong></span></a><br /> </p><p style='text-align: center'><a href='http://www.matysiak-kancelaria.pl'><span style='color:red; font-family:Arial; font-size:10pt; text-decoration:underline'><strong>www.matysiak-kancelaria.pl</strong></span></a></p></td></tr></tbody></table></div></span><br /><a href="http://www.inplus.skoczow.pl" target="_blank">Katalog stron INPLUS</a>Prawnikhttp://www.blogger.com/profile/14763981044275779147noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-978491186381680110.post-71157271154325167822009-07-02T03:33:00.001-07:002009-07-02T03:33:48.464-07:00Odpowiedzialność karna<span xmlns=''><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'><strong>Czyny nieuczciwej konkurencji podlegające odpOWIEDZILNOŚCI karnej.<br /></strong></span></p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt; text-decoration:underline'><strong>Ustawa stypizowała 3 występki:<br /></strong></span></p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'><strong>1. NARUSZENIE TAJEMNICY WBREW OBOWIĄZKOWI lub UJAWNIENIE TAJEMNICY UZYSKANEJ BEZPRAWNIE<br /></strong></span></p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'><strong>Art. 23</strong>. 1. Kto, wbrew ciążącemu na nim obowiązkowi w stosunku do przedsiębiorcy, ujawnia innej osobie lub wykorzystuje we własnej działalności gospodarczej informację stanowiącą tajemnicę przedsiębiorstwa, jeżeli wyrządza to poważną szkodę przedsiębiorcy,<br /></span></p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.<br /></span></p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>2. Tej samej karze podlega, kto, uzyskawszy bezprawnie informację stanowiącą tajemnicę przedsiębiorstwa, ujawnia ją innej osobie lub wykorzystuje we własnej działalności gospodarczej.<br /></span></p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'><strong>2. NAŚLADOWANIE GOTOWEGO PRODUKTU <br /></strong></span></p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'><strong>Art. 24.</strong> Kto, za pomocą technicznych środków reprodukcji, kopiuje zewnętrzną postać produktu lub tak skopiowany wprowadza do obrotu, stwarzając tym możliwość wprowadzenia klientów w błąd co do tożsamości producenta lub produktu, czym wyrządza poważną szkodę przedsiębiorcy,<br /></span></p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.<br /></span></p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'><strong>3. ORGANIZOWANIE LUB KIEROWANIE SYSTEMEM SPRZEDAŻY LAWINOWEJ<br /></strong></span></p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'><strong>Art. 24a.</strong> Kto organizuje system sprzedaży lawinowej lub takim systemem kieruje, podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8.<br /></span></p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>/tytułem wyjaśnienia – sprzedaż lawinowa to system, w którym proponuje się nabywanie towarów lub usług poprzez składanie nabywcom obietnicy uzyskania korzyści materialnych w zamian za nakłonienie innych osób do dokonania takich samych transakcji/<br /></span></p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'><strong>Występki</strong>, których mowa w ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, <span style='text-decoration:underline'><strong>zagrożone są następującymi sankcjami:<br /></strong></span></span></p><ol><li><div style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>pozbawienie wolności do 2 lat<br /></span></div></li><li><div style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>pozbawienie wolności od 3 mcy do lat 5<br /></span></div></li><li><div style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>pozbawienie wolności od 6 mcy do lat 8<br /></span></div></li><li><div style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>ograniczeniem wolności do lat 2<br /></span></div></li><li><div style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>grzywną.<br /></span></div></li></ol><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt; text-decoration:underline'><strong>Wykroczenia przeciwko uczciwej konkurencji stypizowane w ustawie:<br /></strong></span></p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'><strong>1. WPROWADZAJĄCE W BŁĄD OZNACZENIE TOWARÓW LUB USŁUG<br /></strong></span></p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'><strong>Art. 25.</strong> 1. Kto, oznaczając lub wbrew obowiązkowi nie oznaczając towarów albo usług, wprowadza klientów w błąd co do pochodzenia, ilości, jakości, składników, sposobu wykonania, przydatności, możliwości zastosowania, naprawy, konserwacji lub innych istotnych cech towarów lub usług albo nie informuje o ryzyku, jakie wiąże się z korzystaniem z nich, i naraża w ten sposób klientów na szkodę, <strong>podlega karze aresztu albo grzywny</strong>.<br /></span></p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>2. Tej samej karze podlega, kto dopuszcza się czynu nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy, lub sprzedaży, o której mowa w art. 17a.<br /></span></p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'><strong>2. POMAWIANIE W CELU SZKODZENIA PRZEDSIĘBIORCY lub W CELU PRZYSPORZENIA KORZYŚCI SOBIE LUB OS. TRZECIM<br /></strong></span></p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'><strong>Art. 26.</strong> 1. Kto rozpowszechnia nieprawdziwe lub wprowadzające w błąd wiadomości o przedsiębiorstwie, w szczególności o osobach kierujących przedsiębiorstwem, wytwarzanych towarach, świadczonych usługach lub stosowanych cenach albo o sytuacji gospodarczej lub prawnej przedsiębiorstwa, w celu szkodzenia przedsiębiorcy,<br /></span></p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'><strong>podlega karze aresztu albo grzywny</strong>.<br /></span></p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>2. Tej samej karze podlega, kto, w celu przysporzenia korzyści majątkowej lub osobistej sobie, swojemu przedsiębiorstwu lub osobom trzecim, rozpowszechnia nieprawdziwe lub wprowadzające w błąd wiadomości o swoim przedsiębiorstwie lub przedsiębiorcy, w szczególności o osobach kierujących przedsiębiorstwem, wytwarzanych towarach, świadczonych usługach lub stosowanych cenach albo o sytuacji gospodarczej lub prawnej przedsiębiorcy lub przedsiębiorstwa.<br /></span></p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'><strong>Wykroczenia, o których mowa w ustawie, zagrożone są karą aresztu (od 5 do 30 dni) albo grzywny (od 20 do 5.000 zł).<br /></strong></span></p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt; text-decoration:underline'><strong>SPOSÓB ŚCIGANIA<br /></strong></span></p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>Art. 27 ustawy przewiduje, że ściganie przewidzianych w niniejszej ustawie przestępstw <strong>na wniosek pokrzywdzonego</strong>, a wykroczeń - <strong>na żądanie pokrzywdzonego</strong>.<br /></span></p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>Jak wynika z powyższego, postępowanie w sprawach o ww. przestępstwa jest wszczynane (inicjowane) na wniosek <span style='text-decoration:underline'>pokrzywdzonego</span>, tj. jest osoby fizycznej lub prawnej, której dobra prawne zostały bezpośrednio naruszone lub zagrożone przez przestępstwa. <br /></span></p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>Od chwili złożenia wniosku pokrzywdzony nie ma wpływu na jego bieg; wniosek nie może być cofnięty. <br /></span></p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>Także ściganie wykroczeń następuje na żądanie osoby pokrzywdzonej, tj. tej, której dobro prawne zostało bezpośrednio lub pośrednio naruszone przez wykroczenie. <br /></span></p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'><strong>Wyjątkiem</strong> od zasady ścigania na wniosek pokrzywdzonego bądź na żądanie pokrzywdzonego jest możliwość przewidziana w art. 27 ust. 2. Otóż krajowa lub regionalna organizacja, której celem statutowym jest ochrona interesów przedsiębiorców oraz może wystąpić w wnioskiem o ściganie wykroczenia, o którym mowa w art. 25 (wprowadzające w błąd oznaczenie towarów lub usług).<br /></span></p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>Naruszenie zasad uczciwej konkurencji wywołuje przede wszystkim skutki rynkowe, pozbawiając bądź ograniczając możliwości gospodarczego działania dotkniętego deliktem przedsiębiorcy. Stąd, zasadniczej ochrony szukać należy w regułach odpowiedzialności cywilnej. Tylko posiłkowo ustawodawca penalizuje czyny nieuczciwej konkurencji. <br /></span></p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>O odpowiedzialności karnej traktuje Rozdział 4 ustawy. Trzy spośród czynów uregulowanych w tym rozdziale stanowią <span style='text-decoration:underline'>przestępstwa</span> w postaci występków, a dwa – <span style='text-decoration:underline'>wykroczenia</span>. Nadto zaznaczenia wymaga fakt, iż na gruncie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji czynów tych dopuścić się można jedynie z <span style='text-decoration:underline'>winy umyślnej</span>. <br /></span></p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>Celem przypomnienia – zarzut umyślności obejmuje (zgodnie z art. 9 § 1 kk) zarówno zamiar bezpośredni, tj. sytuację, gdy sprawca chce czyn popełnić, jak i zamiar ewentualny, tj. gdy przewiduje możliwość popełnienia czynu zabronionego i na to się godzi. Na takich warunkach odpowiada również sprawca czynu zabronionego przepisami ww. ustawy. Mają tu też zastosowanie znane prawu karnemu okoliczności powodujące wyłączenie winy (nieletniość, niepoczytalność, błąd) oraz tzw. kontratypy (stan wyższej konieczności, obrona konieczna, dozwolone ryzyko, zgoda pokrzywdzonego). Należy również pamiętać, że postępowanie karne (lub w sprawie o wykroczenia) toczy się tylko przeciwko osobie fizycznej. <br /></span></p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'><strong><span style='text-decoration:underline'>WYSTĘPKI w ustawie</span>:<span style='text-decoration:underline'><br /> </span></strong></span></p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>Co do występków – informacje ogólne:<br /></span></p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>- czyn zabroniony zagrożony grzywną powyżej 30 stawek dziennych, karą ograniczenia wolności albo karą pozbawienia wolności przekraczającą miesiąc,<br /></span></p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>- nie jest karalne przygotowanie do popełnienia przestępstwa, bo art. 16 § 2 kk wprowadza tu uzależnienie od odpowiedniego zapisu ustawy, a w ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji takowego brak<br /></span></p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>- nadto odpowiedzialność ciąży nie tylko na samodzielnie działającym, lecz także na osobach popełniających przestępstwo wspólnie i w porozumieniu z inną osobą, a więc na współsprawcach, łącznie z tzw. sprawcą kierowniczym<br /></span></p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>- karalne są także inne formy zjawiskowe przestępstwa, tj. podżeganie i pomocnictwo<br /></span></p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>- do podżegania i do pomocnictwa, jak i do usiłowania popełnienia czynu, ma zastosowanie instytucja tzw. czynnego żalu,<br /></span></p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>- obok kary zasadniczej sąd może wymierzyć środki karne.<br /></span></p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'><strong><span style='text-decoration:underline'>WYKROCZENIA w ustawie</span>:<span style='text-decoration:underline'><br /> </span></strong></span></p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>Wiadomości ogólne o wykroczeniach (kw):<br /></span></p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>- odpowiedzialności za wykroczenie podlega ten tylko, kto popełnia czyn społecznie szkodliwy, zabroniony przez ustawę obowiązującą w czasie jego popełnienia pod groźbą kary aresztu (od 5 do 30 dni), ograniczenia wolności (1 mc), grzywny do 5.000 złotych lub nagany,<br /></span></p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>- mogą być popełnione jedynie umyślnie,<br /></span></p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>- nie jest karalne usiłowanie <br /></span></p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>- podlegają przedawnieniu po upływie 1 roku od popełnienia, a jeżeli w tym czasie wszczęto postępowanie to po upływie 2 lat od popełnienia czynu),<br /></span></p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>- obok kary zasadniczej sąd może wymierzyć środki karne.<br /></span></p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'><strong>Pojęcie czynu nieuczciwej konkurencji </strong>(definicja, najczęściej spotykane czyny nieuczciwej konkur.)</span><br /> </p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'><span style='text-decoration:underline'><strong>Czynem nieuczciwej konkurencji</strong></span> jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta (art. 3 ust.1).</span><br /> </p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>USTAWA z dnia 16 kwietnia 1993 r.o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.</span><br /> </p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt; text-decoration:underline'><strong>Czyny nieuczciwej konkurencji:</strong></span><br /> </p><ul><li><div style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>wprowadzające w błąd oznaczenie przedsiębiorstwa, </span><br /> </div></li><li><div style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>fałszywe lub oszukańcze oznaczenie pochodzenia geograficznego towarów albo usług, </span><br /> </div></li><li><div style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>wprowadzające w błąd oznaczenie towarów lub usług, </span><br /> </div></li><li><div style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa, </span><br /> </div></li><li><div style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>nakłanianie do rozwiązania lub niewykonania umowy, </span><br /> </div></li><li><div style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>naśladownictwo produktów,</span><br /> </div></li><li><div style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>pomawianie lub nieuczciwe zachwalanie, </span><br /> </div></li><li><div style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>utrudnianie dostępu do rynku, </span><br /> </div></li><li><div style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>przekupstwo osoby pełniącej funkcję publiczną, </span><br /> </div></li><li><div style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>nieuczciwa lub zakazana reklama, </span><br /> </div></li><li><div style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>organizowanie systemu sprzedaży lawinowej </span><br /> </div></li><li><div style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>prowadzenie lub organizowanie działalności w systemie konsorcyjnym.</span><br /> </div></li></ul><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>Aby doszło do popełnienia czynu nieuczciwej konkurencji, niezbędne jest <span style='text-decoration:underline'>kumulatywne spełnienie następujących przesłanek</span>: po pierwsze, działanie poddane ocenie musi zostać podjęte w toku działalności gospodarczej; po drugie, czyn ten musi być sprzeczny z prawem lub dobrymi obyczajami i po trzecie, działanie to musi zagrażać lub naruszać interes innego przedsiębiorcy lub klienta.</span><br /> </p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>Czyny nieuczciwej konkurencji stanowią <span style='text-decoration:underline'>czyny niedozwolone (delikty)</span> w rozumieniu przepisów kodeksu cywilnego. W zakresie unormowanym w ustawie, jej przepisy stanowią <em>lex specialis</em> w stosunku do art. 415 i n. kc. Jeżeli brak zatem podstaw do zastosowania przepisów ustawy (np. gdy czyn sprawcy godzący w interesy przedsiębiorcy nastąpi poza obrotem gospodarczym bądź też gdy chodzi o roszczenia konsumentów), wówczas podstawę wystąpienia z roszczeniem będą stanowiły przepisy kodeksu cywilnego (ewent. innych ustaw).</span><br /> </p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>Krótko o przesłankach:</span><br /> </p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'><strong>kto</strong> może popełnić czyn nieuczciwej konkurencji:</span><br /> </p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>co do zasady - <strong>przedsiębiorca</strong> (przesądza o tym wykładnia gramatyczna art. 3, skoro chodzi o wkroczenie w sferę interesów "innego przedsiębiorcy" to czynu może dopuścić się tylko podmiot będący przedsiębiorcą), jednakże w wyjątkowych przypadkach przewidzianych w ustawie może to być również inny podmiot (np. pracownik, <em>vide </em>art. 11,12 i 14 ustawy)</span><br /> </p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>Przedsiębiorcą w rozumieniu ustawy jest każda osoba (fizyczna, prawna, jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej), która prowadząc, chociażby ubocznie, działalność zarobkową lub zawodową, uczestniczy w działalności gospodarczej.</span><br /> </p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'><strong>sprzeczność z prawem</strong> – nie każde naruszenie określonej normy prawnej będzie równocześnie stanowić czyn nieuczciwej konkurencji, a tylko takie, które podjęte zostało w ramach działalności gospodarczej i którego skutkiem będzie naruszenie lub zagrożenie interesu innego przedsiębiorcy lub klienta (i to interesu o charakterze gospodarczym). </span><br /> </p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>Przykład: przekroczenie pewnych norm porządkowych, jak np. obowiązek zgłoszenia do ewidencji działalności gospodarczej nie będzie naruszało klauzuli generalnej, jednakże niepłacenie ceł czy podatków, umożliwiające przedsiębiorcy ustalenie niższej ceny – pozwoli już oprzeć zarzut na art. 3 ustawy.</span><br /> </p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>W konkretnej sytuacji powinno się zatem poszukiwać związku pomiędzy naruszeniem normy prawnej, a stosunkami rynkowymi powstałymi w wyniku podjęcia określonych działań, z punktu widzenia reguł, jakie powinny towarzyszyć uczciwej walce konkurencyjnej.</span><br /> </p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'><strong>dobre obyczaje</strong> – normy moralne i zwyczajowe stosowane w działalności gospodarczej (def. za prof. M. Kępińskim), pojęcie nieostre, o charakterze ocennym. Dotyczy w zasadzie kwestii wartości, jakimi ma się kierować sędzia oceniając określone działania przedsiębiorcy z punktu widzenia reguł uczciwej konkurencji. Warto podkreślić, że nie chodzi tu o przestrzeganie dobrych obyczajów w ogóle, lecz o zachowanie przedsiębiorców w działalności gospodarczej, zorientowane na rzetelne i niezafałszowane współzawodnictwo jakością, ceną i innymi pożądanymi przez klientów cechami oferowanych towarów i usług. </span><br /> </p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'><strong>Nienazwanym</strong>, aczkolwiek bardzo popularnym czynem nieuczciwej konkurencji jest <strong>wykorzystywanie cudzej renomy</strong> (zwane też pasożytnictwem). Jest to czyn, wskutek którego przedsiębiorca uzyskuje korzystną sytuację na rynku bez mozolnego budowania własnej reputacji i bez ponoszenia nakładów. W ten sposób uzyskuje nieuzasadnioną przewagę nad konkurentami, a jednocześnie powoduje erozję renomy oryginalnej. </span><br /> </p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>Przykłady: (1) wykorzystanie w reklamie whisky fotografii samochodu marki Rolls-Roys – producent whisky korzystał w ten sposób z renomy, jaką cieszy się wskazana marka samochodu, (2) posługiwanie się przez producenta wody mineralnej Perrier sloganem "szampan wśród wód mineralnych" – producent wody czerpał w ten sposób korzyści z reputacji win musujących produkowanych w Szampanii.</span><br /> </p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>Nie jest przy tym w danej sprawie konieczne, by powodowie (głównie producenci renomowanych marek) ponieśli bezpośrednio jakąkolwiek majątkową czy niemajątkową stratę – wystarczający bowiem do kwalifikowania jako czyn nieuczciwej konkurencji byłby sam fakt korzystania z cudzej renomy.</span><br /> </p><p><span style='color:#676767; font-family:Arial; font-size:10pt'>Linki sponsorowane</span><br /> </p><div><table border='0' style='border-collapse:collapse; background: white'><colgroup><col style='width:204px'/></colgroup><tbody valign='top'><tr><td style='padding-top: 1px; padding-left: 4px; padding-bottom: 1px; padding-right: 4px; border-top: solid 1.0pt; border-left: solid 1.0pt; border-bottom: solid 1.0pt; border-right: solid 1.0pt' vAlign='middle'><p style='text-align: center'><a href='http://www.adwokat.poznan.pl/'><span style='color:red; text-decoration:underline'><strong><span style='font-family:Arial; font-size:10pt'>KANCELARIA PRAWNA</span><br/></strong></span></a><span style='font-family:Arial; font-size:10pt'><strong>ul. Grunwaldzka 38A/6, Poznań</strong></span><br /> </p><p style='text-align: center'><span style='font-family:Arial; font-size:10pt'><strong>tel. (061) 86-888-48</strong></span><br /> </p><p style='text-align: center'><a href='mailto:info@matysiak-kancelaria.pl'><span style='color:red; font-family:Arial; font-size:10pt; text-decoration:underline'><strong>info@matysiak-kancelaria.pl</strong></span></a><br /> </p><p style='text-align: center'><a href='http://www.matysiak-kancelaria.pl'><span style='color:red; font-family:Arial; font-size:10pt; text-decoration:underline'><strong>www.matysiak-kancelaria.pl</strong></span></a></p></td></tr></tbody></table></div></span>Prawnikhttp://www.blogger.com/profile/14763981044275779147noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-978491186381680110.post-18662764457725862332009-07-02T03:30:00.001-07:002009-07-02T03:30:12.026-07:00Czyn nieuczciwej konkurencji<span xmlns=''><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'><strong>Pojęcie czynu nieuczciwej konkurencji </strong>(definicja, najczęściej spotykane czyny nieuczciwej konkur.)</span><br /> </p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'><span style='text-decoration:underline'><strong>Czynem nieuczciwej konkurencji</strong></span> jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta (art. 3 ust.1).</span><br /> </p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>USTAWA z dnia 16 kwietnia 1993 r.o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.</span><br /> </p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt; text-decoration:underline'><strong>Czyny nieuczciwej konkurencji:</strong></span><br /> </p><ul><li><div style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>wprowadzające w błąd oznaczenie przedsiębiorstwa, </span><br /> </div></li><li><div style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>fałszywe lub oszukańcze oznaczenie pochodzenia geograficznego towarów albo usług, </span><br /> </div></li><li><div style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>wprowadzające w błąd oznaczenie towarów lub usług, </span><br /> </div></li><li><div style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa, </span><br /> </div></li><li><div style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>nakłanianie do rozwiązania lub niewykonania umowy, </span><br /> </div></li><li><div style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>naśladownictwo produktów,</span><br /> </div></li><li><div style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>pomawianie lub nieuczciwe zachwalanie, </span><br /> </div></li><li><div style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>utrudnianie dostępu do rynku, </span><br /> </div></li><li><div style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>przekupstwo osoby pełniącej funkcję publiczną, </span><br /> </div></li><li><div style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>nieuczciwa lub zakazana reklama, </span><br /> </div></li><li><div style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>organizowanie systemu sprzedaży lawinowej </span><br /> </div></li><li><div style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>prowadzenie lub organizowanie działalności w systemie konsorcyjnym.</span><br /> </div></li></ul><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>Aby doszło do popełnienia czynu nieuczciwej konkurencji, niezbędne jest <span style='text-decoration:underline'>kumulatywne spełnienie następujących przesłanek</span>: po pierwsze, działanie poddane ocenie musi zostać podjęte w toku działalności gospodarczej; po drugie, czyn ten musi być sprzeczny z prawem lub dobrymi obyczajami i po trzecie, działanie to musi zagrażać lub naruszać interes innego przedsiębiorcy lub klienta.</span><br /> </p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>Czyny nieuczciwej konkurencji stanowią <span style='text-decoration:underline'>czyny niedozwolone (delikty)</span> w rozumieniu przepisów kodeksu cywilnego. W zakresie unormowanym w ustawie, jej przepisy stanowią <em>lex specialis</em> w stosunku do art. 415 i n. kc. Jeżeli brak zatem podstaw do zastosowania przepisów ustawy (np. gdy czyn sprawcy godzący w interesy przedsiębiorcy nastąpi poza obrotem gospodarczym bądź też gdy chodzi o roszczenia konsumentów), wówczas podstawę wystąpienia z roszczeniem będą stanowiły przepisy kodeksu cywilnego (ewent. innych ustaw).</span><br /> </p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>Krótko o przesłankach:</span><br /> </p><ol><li><div style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'><strong>kto</strong> może popełnić czyn nieuczciwej konkurencji:</span><br /> </div></li></ol><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>co do zasady - <strong>przedsiębiorca</strong> (przesądza o tym wykładnia gramatyczna art. 3, skoro chodzi o wkroczenie w sferę interesów "innego przedsiębiorcy" to czynu może dopuścić się tylko podmiot będący przedsiębiorcą), jednakże w wyjątkowych przypadkach przewidzianych w ustawie może to być również inny podmiot (np. pracownik, <em>vide </em>art. 11,12 i 14 ustawy)</span><br /> </p><p style='text-align: justify; margin-left: 17pt'><span style='font-size:10pt'>Przedsiębiorcą w rozumieniu ustawy jest każda osoba (fizyczna, prawna, jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej), która prowadząc, chociażby ubocznie, działalność zarobkową lub zawodową, uczestniczy w działalności gospodarczej.</span><br /> </p><ol><li><div style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'><strong>sprzeczność z prawem</strong> – nie każde naruszenie określonej normy prawnej będzie równocześnie stanowić czyn nieuczciwej konkurencji, a tylko takie, które podjęte zostało w ramach działalności gospodarczej i którego skutkiem będzie naruszenie lub zagrożenie interesu innego przedsiębiorcy lub klienta (i to interesu o charakterze gospodarczym). </span><br /> </div></li></ol><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>Przykład: przekroczenie pewnych norm porządkowych, jak np. obowiązek zgłoszenia do ewidencji działalności gospodarczej nie będzie naruszało klauzuli generalnej, jednakże niepłacenie ceł czy podatków, umożliwiające przedsiębiorcy ustalenie niższej ceny – pozwoli już oprzeć zarzut na art. 3 ustawy.</span><br /> </p><p style='text-align: justify; margin-left: 17pt'><span style='font-size:10pt'>W konkretnej sytuacji powinno się zatem poszukiwać związku pomiędzy naruszeniem normy prawnej, a stosunkami rynkowymi powstałymi w wyniku podjęcia określonych działań, z punktu widzenia reguł, jakie powinny towarzyszyć uczciwej walce konkurencyjnej.</span><br /> </p><ol><li><div style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'><strong>dobre obyczaje</strong> – normy moralne i zwyczajowe stosowane w działalności gospodarczej (def. za prof. M. Kępińskim), pojęcie nieostre, o charakterze ocennym. Dotyczy w zasadzie kwestii wartości, jakimi ma się kierować sędzia oceniając określone działania przedsiębiorcy z punktu widzenia reguł uczciwej konkurencji. Warto podkreślić, że nie chodzi tu o przestrzeganie dobrych obyczajów w ogóle, lecz o zachowanie przedsiębiorców w działalności gospodarczej, zorientowane na rzetelne i niezafałszowane współzawodnictwo jakością, ceną i innymi pożądanymi przez klientów cechami oferowanych towarów i usług. </span><br /> </div></li></ol><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'><strong>Nienazwanym</strong>, aczkolwiek bardzo popularnym czynem nieuczciwej konkurencji jest <strong>wykorzystywanie cudzej renomy</strong> (zwane też pasożytnictwem). Jest to czyn, wskutek którego przedsiębiorca uzyskuje korzystną sytuację na rynku bez mozolnego budowania własnej reputacji i bez ponoszenia nakładów. W ten sposób uzyskuje nieuzasadnioną przewagę nad konkurentami, a jednocześnie powoduje erozję renomy oryginalnej. </span><br /> </p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>Przykłady: (1) wykorzystanie w reklamie whisky fotografii samochodu marki Rolls-Roys – producent whisky korzystał w ten sposób z renomy, jaką cieszy się wskazana marka samochodu, (2) posługiwanie się przez producenta wody mineralnej Perrier sloganem "szampan wśród wód mineralnych" – producent wody czerpał w ten sposób korzyści z reputacji win musujących produkowanych w szampanii.</span><br /> </p><p style='text-align: justify'><span style='font-size:10pt'>Nie jest przy tym w danej sprawie konieczne, by powodowie (głównie producenci renomowanych marek) ponieśli bezpośrednio jakąkolwiek majątkową czy niemajątkową stratę – wystarczający bowiem do kwalifikowania jako czyn nieuczciwej konkurencji byłby sam fakt korzystania z cudzej renomy.</span><br /> </p><p><span style='color:#676767; font-family:Arial; font-size:10pt'>Linki sponsorowane</span><br /> </p><div><table border='0' style='border-collapse:collapse; background: white'><colgroup><col style='width:204px'/></colgroup><tbody valign='top'><tr><td style='padding-top: 1px; padding-left: 4px; padding-bottom: 1px; padding-right: 4px; border-top: solid 1.0pt; border-left: solid 1.0pt; border-bottom: solid 1.0pt; border-right: solid 1.0pt' vAlign='middle'><p style='text-align: center'><a href='http://www.adwokat.poznan.pl/'><span style='color:red; text-decoration:underline'><strong><span style='font-family:Arial; font-size:10pt'>KANCELARIA PRAWNA</span><br/></strong></span></a><span style='font-family:Arial; font-size:10pt'><strong>ul. Grunwaldzka 38A/6, Poznań</strong></span><br /> </p><p style='text-align: center'><span style='font-family:Arial; font-size:10pt'><strong>tel. (061) 86-888-48</strong></span><br /> </p><p style='text-align: center'><a href='mailto:info@matysiak-kancelaria.pl'><span style='color:red; font-family:Arial; font-size:10pt; text-decoration:underline'><strong>info@matysiak-kancelaria.pl</strong></span></a><br /> </p><p style='text-align: center'><a href='http://www.matysiak-kancelaria.pl'><span style='color:red; font-family:Arial; font-size:10pt; text-decoration:underline'><strong>www.matysiak-kancelaria.pl</strong></span></a></p></td></tr></tbody></table></div></span>Prawnikhttp://www.blogger.com/profile/14763981044275779147noreply@blogger.com